Tykkään katsoa Youtubesta sosiaalisen median trendejä ja ylikuluttamista kritisoivia analysointivideoita. Kun on ottanut etäisyyttä sosiaaliseen mediaan, niin trendit vaikuttavat omissa silmissä ihan hölmöiltä, kun niihin näissä videoissa törmää.
Tänä vuonna näyttää videoiden perusteella trendaavan Ralph Lauren -henkinen jouluteema: syvänpunaisia ja tummanvihreitä sävyjä, kultaa, ruutua ja ylellisyyttä. Koristeiden pitää olla tarkkaan harkittuja ja kokonaisuus tyylikäs.
Huvituin hieman, kun tajusin, että minunhan joulukuusi näyttää jo valmiiksi vähän tähän teemaan sopivalta samettisine rusetteineen ja punaisine palloineen. Olinko aikaani edellä vai onko nyt vain ihan tavallisesta joulusta väännetty trendi?
Joka tapauksessa, trendien kanssa kannattaa olla varovainen. Jos osallistuit yhtenä vuonna beigeen jouluun, toisena pastellijouluun ja nyt lähdet mukaan tämän vuoden trendiin, niin missä on nostalgia? Joulun ytimeen kuitenkin vahvasti kuuluu nostalgisuus, joten miten sitä voi syntyä, jos joka vuosi uudistaa joulun?
Sanomattakin on selvää minkälaista ylikuluttamista jatkuva trendien perässä juokseminen on. Trendeistä voi hakea inspiraatiota, mutta ei siinä ole mitään ideaa yrittää täysin kopioida Pinterestissä näkemäänsä. Ajattomaan lopputulokseen pääsee, jos ylipäätään haluaa koristaa kotiaan, kun tekee jouluhankinnat harkiten sen mukaan mistä itse pitää. Eikä kaikkea kannata ostaa kerralla, vaan kokoelmaa voi kerryttää vuosien varrella – näin myös nostalgia elää.

